koronawirus 750 100

Zarząd Uniwersytetu Trzeciego Wieku Powiatu Lipskiego informuje:

                      

Szanowni Państwo,

w imieniu Warszawskiej Opery Kameralnej pragnę serdecznie podziękować za obecność na wybranych spektaklach i wydarzeniach w sezonie artystycznym 2021/2022.

Jednocześnie zapraszamy na zbliżający się Festiwal Oper Barokowych, który odbędzie się od 7 października do 27 listopada 2022 r. a także na inne wydarzenia poza festiwalem (operita MARIA DE BUENOS AIRES oraz musical COMPANY).

W programie m.in.:

 

ARCHANIOŁ DŹWIEKÓW A. Corelli (koncert)

16.października godz. 16.00

Kościół Ewangelicko-Augsburski Św. Trójcy

Historia muzyki naznaczona jest nazwiskami kompozytorów i wirtuozów, które stanowią kamienie milowe w rozwoju tej sztuki. Bez wątpienia człowiekiem, który wywarł trudne do przecenienia piętno na muzyce okresu baroku, jest Arcangelo Corelli. Jego wkład w rozwój i należyte miejsce sonaty jako formy oraz koncertu jest fundamentalne. Dla nas najważniejszą jego spuścizną są wspomniane Concerto grosso oraz zbiory sonat: triowych i solowych z towarzyszeniem basso continuo. Włosi uznają go za jedną z najbardziej wpływowych osób w historii Włoch, kompozytor uplasował się na 241 miejscu), natomiast liczący 40 tysięcy rejestrów zbiór „The Famous Birthday”, plasuje Corellego na pozycji 23 344.

 

 

ORFEUSZ I EURYDYKA Ch.W. Gluck (spektakl)

25.października godz. 11.00 oraz 26.października godz.19.00

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

Naszym pomysłem na realizację dzieła Glucka jest stworzenie wielowymiarowego spektaklu taneczno-muzycznego, który łączyć będzie klasyczną i współczesną formę wypowiedzi. Żeby oddać archetypiczny charakter utworu (utrwalonego przez tradycję mitu) w warstwie scenograficznej i kostiumowej nawiązywać będziemy do antyku. Orfeusz i Eurydyka pojawią się na scenie jako posągi, które mieć będą swoich odpowiedników wśród tancerzy (alter ego). Ci wyrażać będą ich emocje zamrożone przez przedwczesne rozstanie małżonków. Wraz z rozwojem akcji, ich postaci stawać się będą coraz bardziej ludzkie, a kulminacyjne spotkanie Orfeusza i Eurydyki pokaże, że jeśli chodzi o historię ludzkości w kwestii relacji poza kontekstem i czasem historycznym, nic się właściwie nie zmieniło.

Magda Piekorz

 

MOTETY J.S. Bach (koncert)

30.października godz. 18.00

Zamek Królewski w Warszawie

      Motety Jana Sebastiana Bacha należy oceniać nie tylko jako fenomen muzyki okresu baroku, ale również jako arcydzieło sztuki, które nigdy nie straciło na popularności. O bachowskich Motetach wiemy tyle samo ile jest niepewności co do ich całkowitej liczby (przyjmuje się, że znaczna część nie dotrwała do naszych czasów). Te koronne, to BWV 225-230. Posiadają one potwierdzone źródło pochodzenia, choć poddaje się wątpliwości pochodzenie motetu Lobet den Herrn, alle Heiden (BWV 230). Nie znamy ostatecznego przeznaczenia samych bachowskich motetów, trudno jednoznacznie uznać czy służyły jako oprawa liturgii. Współcześni Bachowi uznawali motety za formę przestarzałą, stąd przekonanie, że miały charakter dydaktyczny.

 

CASTOR ET POLLUX J.P. Rameau (spektakl)

10, 12, listopada godz. 19.00 oraz 13.listopada godz. 18.00

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

Opera to synergia instrumentalnej wirtuozerii, śpiewu, dramatu, tańca, sztuk plastycznych, a w wypadku arcydzieła Jeana-Philippe’a Rameau „Castor et Pollux”, można też mówić o synergii antyku, ezoteryki, kabały i… astronomii. Z perspektywy wieków możemy śmiało uznać, że mamy do czynienia ze sztuką, która z racji na wielopłaszczyznowość, uniwersalne potraktowanie mitologii jako klucza do ponadczasowego ukazania ludzkiej natury, zmusza nas do refleksji nie tracąc nic z aktualności. Aktualności w ujęciu XVIII-wiecznym jak i współczesnym.

Moja wizja inscenizacji i choreografii „Castor et Pollux” w Warszawskiej Operze Kameralnej jest odczytaniem libretta przez pryzmat ezoterycznej astronomii, opisaniem fabuły jako osobistej podróży człowieka od targanych nim wewnętrznych sprzeczności, po podbój ludzkiej świadomości, natury jako harmonii kontrastujących ze sobą sił. Przedstawione postacie dramatu będą mieć swoje odpowiedniki z Wielkich Arkanach Tarota. Więcej nie zdradzam – mówi Deda Cristina Colonna.  

 

MAGIA HARMONII H. Purcell (koncert)

20.listopada godz. 18.00

Zamek Królewski w Warszawie

Program koncertu skupi się na trzech dziełach Purcella: „Abdelazer” (dramat sceniczny z muzyką towarzyszącą autorstwa Purcella); oraz oper „The Fairy Queen” oraz „King Arthur”. Tego dnia usłyszymy suity tematów zawartych w tych dziełach, dzisiaj zaliczanych do ścisłej klasyki brytyjskiej muzyki poważnej. Warto wiedzieć, że to właśnie z „Abdelazera” pochodzi motyw przewodni  „Wariacji na temat Purcella’’ (,,The Young Person's Guide to the Orchestra’’) Benjamina Brittena. W oryginale Rondeau stanowi drugą część muzyki towarzyszącej „Abdelazerowi” w wersji wznowieniowej z 1695 roku. Na tym tle „The Fairy Queen” (1692) i „King Arthur” (1691) to perły opery brytyjskiego baroku, niemal zgodnie uznawane za szczytowe osiągnięcia Purcella. Przedstawione, w czasie trwania Festiwalu Oper Barokowych, zostaną suity z tych dzieł, mając na względzie fakt, iż pełne dzieła trwały często ponad 4 godziny. To sprawia, że znacznie częściej goszczą na teatralnych i koncertowych afiszach, przypominając o niekwestionowanym geniuszu ich kompozytora.

 

COMPANY (spektakl, musical)

3, 9, 10, grudnia godz. 19.00 oraz 4 i 11 grudnia godz. 18.00 (niedziela)

Basen Artystyczny ul. Marii Konopnickiej 6

Fabuła „Company” obraca się wokół Roberta, przystojnego i lubianego samot­nego mężczyzny, pięciu małżeństw, które są jego najlepszymi przyjaciółmi, jak również trzech jego dziewczyn. O ile klasyczny musical zbudowany jest w opar­ciu o jednolitą fabułę, a my jesteśmy świadkami linearnego rozwoju akcji, to tu­taj dostajemy niezależne wątki ściśle związane z poszczególnymi małżeństwa­mi czy partnerkami bohatera, a wszystkie połączone są ze sobą obchodami kolejnych urodzin Roberta. Jak ujął to Sondheim: są to ludzie z klasy średniej z problemami klasy średniej.

Ogólnie rzecz biorąc, Company  to muzyczna medytacja nad emocjonalną ambiwalencją, po­czuciem, że „droga, której nie wybrałeś” – cytując samego Sondheima – mogła być lepsza niż ta, na której jesteś. Praktycznie wszystkie zamężne postacie za­dają pytania dotyczące decyzji, które podjęły – w szczególności wyboru, aby powierzyć swoje życie swoim małżonkom – i dla większości z nich odpowiedzi na te pytania zawsze pozostaną nieuchwytne lub niejednoznaczne.

Charles Isherwood z „Broadway News’’

 

MARIA DE BUENOS AIRES (spektakl, operita)

21,22 października godz. 19.00 oraz 23 października godz. 18.00 (niedziela)

Basen Artystyczny ul. Marii Konopnickiej 6

Jeśli szukać tego najbardziej szczególnego dzieła w dorobku ojca Tango Nuevo – Ástora Piazzolli – pozycji, która w sposób jednoznaczny ugruntowałaby jego niekwestionowane miejsce w poczcie największych indywidualności muzyki XX wieku, to bezspornie jest nim Maria de Buenos Aires. Jedni nazywają ją operą złożoną z tang i milong, utrzymaną w głównym nurcie Tango Nuevo, inni – operetką, rozpisaną na ludzkie emocje, pasje, słabości i miłość, opartą na frazach zakazanego, brudnego tańca. Sam Piazzolla mówił, że tytułowa Maria jest personifikacją Buenos Aires – miasta pięknego, ale kryjącego w sobie również mroczne, nieznane zaułki.

Tekst polski, czasem wyrywkowo rzucany projekcją (w dobrym przekładzie trojga autorów), znakomicie, z własną, melodyjną intonacją podawał Marek Kaliszuk (El Duende, Narrator). Hiszpański oryginał świetnie śpiewał Mikołaj Adamczak (Pieśniarz) z pełnym zrozumieniem walorów tego języka, w którym każde słowo, jeśli artykułowane dobitnie, wydaje się znaczyć więcej, niż znaczy, i niejednokrotnie samo brzmienie przejmuje dreszczem. Równych zdolności w śpiewie dowiedli: Miłosz Gałaj (Darmozjad) i Wojtek Soko Sokolnicki (Opryszek). Razem w swej prywatnej działalności tworzą zespół TreVoci – tutaj operowali odpowiednio przyciemnianymi głosami, tak jak Gosha Kowalinska.

Małgorzata Komorowska,  Dziennik Teatralny

 

Wszystkie koncerty, które Państwu proponujemy są w cenie 50 PLN/os. natomiast  spektakle w cenie 80 PLN/os.

Na wybrane wydarzenie przywiezie i odwiezie Was bezpłatnie nasz Operobus!

Przypominamy, że o uczestnictwie w danym wydarzeniu decyduje kolejność zgłoszeń poszczególnych grup.

Serdecznie zapraszamy!

 

 

 

 

pah pajacyk banner billboard 750x100 1b